Přípravný stupeň ZŠ speciální

Třída přípravného stupně základní školy speciální
- třída přípravného stupně ZŠS je určena pro děti s tělesným (motorickým) a kombinovaným postižením, které se připravují pro vzdělávání dle vzdělávacího programu základní školy speciální a dle rehabilitačního vzdělávacího programu základní školy speciální (středně těžké a těžké mentální postižení)
- je určen pro děti od 5 let věku, má celkem 3 ročníky a nezapočítává se do plnění povinné školní docházky
- dle rejstříku škol má přípravný stupeň celkovou kapacitu 8 dětí
- v přípravném stupni je pracováno s malým počtem dětí, s nimiž vždy pracuje více pedagogických pracovníků (zpravidla učitel – speciální pedagog a asistent pedagoga). K dispozici jsou též osobní asistenti
- dětem je věnována individuální koordinovaná péče v duchu uceleného systému rehabilitace – vedle prostředků pedagogických je zajištěna realizace prostředků sociálních (např. osobní asistence) a léčebných (zejména LTV, ergoterapie, péče klinického logopeda, hydroterapie, atp.).
Přípravný stupeň přínáší Vašim dětem možnost pozvolného a hravého přechodu do základní školy zejména z těchto důvodů:
- Individuální přístup (max 5 dětí ve třídě)
- Učitel + 2 asistenti pedagoga
- Učitel i asistenti – speciální pedagogové
- Klid a prostor na přípravu na ZŠ formou hry
- Pozitivní výsledky minulých přípravných stupňů
- Intenzivní spolupráce s klinickým logopedem na kvalitě komunikace
- Potřebné terapie během dne stejně jako v MŠ
- Muzikoterapie
- Canisterapie
- Bazén
- Snoezelen (relaxační terapie)
- Vzdělávací program je pokračováním MŠ
- Menší kolektiv = menší nemocnost
Proč se přípravného stupně nemusíte obávat:
- příprava a výuka se děje výhradně formou hry
- děti mají i dostatek prostoru na samostatnou hru s hračkami i spolužáky
- režim dne je velice podobný průběhu v mateřské škole včetně spaní
- třída se snaží často zařazovat venkovní aktivity
- jídlo je zajištěno 3x denně stejně jako v MŠ
- školné o platba osobní asistence jsou stejné jako v MŠ
- povinnost pravidelné docházky je stejná jako v předškolním věku v MŠ
- s předchozími průběhy a výsledky přípravného stupně máme jen dobré zkušenosti
Předškolní vzdělávání

Mateřská škola při centru ARPIDA, o.p.s.
Jsme soukromá mateřská škola pro děti se středně těžkým a těžkým tělesným postižením, popřípadě v kombinaci s dalším znevýhodněním od tří let věku.
- dle rejstříku škol má MŠ kapacitu 30 dětí. S dětmi je pracováno ve třech třídách, v každé třídě je zařazeno 8-10 dětí, se kterými pracují speciální pedagogové předškolního věku a chůvy pro děti předškolního věku.
- v souladu se školskou legislativou je pracováno dle ŠVP (školní vzdělávací program) “Když očka září“
- dětem je v MŠ věnována komplexní koordinovaná péče v duchu uceleného systému rehabilitace – vedle prostředků pedagogických je zajištěna realizace prostředků sociálních (osobní asistence) a léčebných (fyzioterapie, ergoterapie, logopedie, atp.).
- Vlídný a mateřský přístup společně s odborným přístupem k problému způsobenému postižením
- Úzkou spolupráci s rodiči
- Život a vzdělávání dětí v úzkém kolektivu vrstevníků
- Individuální péči podle potřeb jednotlivých dětí
a dále něco navíc:
- Zdravotní a léčebnou péči potřebnou pro děti s postižením (lékaři, fyzioterapeuti, ergoterapeuti, klinický logoped, zdravotní sestra) v průběhu dne
- Rehabilitační bazén s vodou teplejší než v běžných bazénech (32-340C)
- Specializované pomůcky pro děti s tělesným postižením
- Muzikoterapii (hudba), arteterapii (výtvarné činnosti), canisterapii (terapie s pomocí psů)
- Speciálně pedagogické poradenství
- Sociální poradenství
- Sociální služby včetně služby rané péče
- Pohled z koňského sedla (hipoterapie podle zájmu dětí a rodičů)
- Spoustu dalších aktivit v rámci centra ARPIDA včetně volnočasových kroužků
Co za službu zaplatíte:
Základní vzdělávání

Základní škola pro tělesně postižené (ZŠ)
- je určena pro žáky s tělesným (motorickým) postižením, případně lehkým mentálním postižením
- ve třídách je malý počet žáků, s nimiž pracuje více pedagogických pracovníků (zpravidla učitel – speciální pedagog a asistent pedagoga). K dispozici jsou též osobní asistenti
- v souladu se školskou legislativou je pracováno dle ŠVP (školní vzdělávací program)
- na základě povolení MŠMT ČR má škola celkem 10 ročníků (ŠVP umožňuje rozložit učivo 1. ročníku do dvou let)
- Koncepce základní školy (ŠVP) respektuje tendenci integrovat žáky tohoto vzdělávacího programu v hlavním vzdělávacím proudu, tedy v běžných školách v místě jejich bydliště (inkluzivní vzdělávání). V těch případech, kde není integrace z objektivních důvodů (zdravotní stav žáka) možná, plní tento žák povinnou školní docházku i nadále v ZŠ při centru ARPIDA.
- žákům je věnována komplexní koordinovaná péče v duchu uceleného systému rehabilitace – vedle prostředků pedagogických je zajištěna realizace prostředků sociálních, léčebných (zejména LTV, ergoterapie, hydroterapie, atp.) a pracovních.
Základní škola speciální (ZŠS), Díl I, Díl II.
- je určena pro žáky s tělesným (motorickým), resp. s kombinovaným postižením
- rehabilitační vzdělávací program je určen pro žáky s těžkým kombinovaným postižením, s mentálními dispozicemi v rámci pásma těžké mentální retardace
- ve třídách je malý počet žáků, s nimiž pracuje více pedagogických pracovníků (zpravidla učitel – speciální pedagog a asistent pedagoga). K dispozici jsou též osobní asistenti
- škola má v souladu se školskou legislativou deset ročníků
- žákům je věnována komplexní koordinovaná péče v duchu uceleného systému rehabilitace – vedle prostředků pedagogických je zajištěna realizace prostředků sociálních (např. osobní asistence), léčebných (zejména LTV, ergoterapie, hydroterapie, atp.) a pracovních.
Třída přípravného stupně základní školy speciální
- třída přípravného stupně ZŠS je určena pro děti s tělesným (motorickým) a kombinovaným postižením, které se připravují pro vzdělávání dle vzdělávacího programu základní školy speciální a dle rehabilitačního vzdělávacího programu základní školy speciální (středně těžké a těžké mentální postižení)
- je určen pro děti od 5 let věku, má celkem 3 ročníky a nezapočítává se do plnění povinné školní docházky
- v přípravném stupni je pracováno s malým počtem dětí, s nimiž vždy pracuje více pedagogických pracovníků (zpravidla učitel – speciální pedagog a asistent pedagoga). K dispozici jsou též osobní asistenti
- dětem je věnována individuální koordinovaná péče v duchu uceleného systému rehabilitace – vedle prostředků pedagogických je zajištěna realizace prostředků sociálních (např. osobní asistence) a léčebných (zejména LTV, ergoterapie, péče klinického logopeda, hydroterapie, atp.).
Střední vzdělávání

Praktická škola dvouletá (PŠ)
- je určena pro žáky s tělesným (motorickým) a kombinovaným postižením, kteří absolvovali základní vzdělání v základní škole praktické, popřípadě základy vzdělání v základní škole speciální.
- dle rejstříku škol má praktická škola dvouletá kapacitu 12 žáků (6 v každém ročníku)
- ve třídách je pracováno s malým počtem žáků, s nimiž vždy pracuje více pedagogických pracovníků (zpravidla učitel – speciální pedagog a asistent pedagoga). K dispozici jsou též osobní asistenti, resp. sociální pracovník
- činnost praktické školy dvouleté je účelně propojena s činností sociálně terapeutických dílen a sociální rehabilitace (chráněné modelové bydlení při centru ARPIDA) a s ergodiagnostikou
- žákům je věnována komplexní koordinovaná péče v duchu uceleného systému rehabilitace – vedle prostředků pedagogických je zajištěna realizace prostředků sociálních (např. osobní asistence, sociální rehabilitace, sociálně terapeutické dílny), léčebných (zejména LTV, ergoterapie, péče klinického logopeda, hydroterapie, atp.)
Praktická škola jednoletá (PŠ)
- dle rejstříku škol má praktická škola jednoletá kapacitu 6 žáků
- ve třídách je pracováno s malým počtem žáků, s nimiž vždy pracuje více pedagogických pracovníků (zpravidla učitel – speciální pedagog a asistent pedagoga). K dispozici jsou též osobní asistenti, resp. sociální pracovník
- činnost praktické školy jednoleté je účelně propojena s činností sociálně terapeutických dílen a sociální rehabilitace (chráněné modelové bydlení při centru ARPIDA) a s ergodiagnostikou
- žákům je věnována komplexní koordinovaná péče v duchu uceleného systému rehabilitace – vedle prostředků pedagogických je zajištěna realizace prostředků sociálních (např. osobní asistence, sociální rehabilitace, sociálně terapeutické dílny), léčebných (zejména LTV, ergoterapie, péče klinického logopeda, hydroterapie, atp.)
Školská rada

- vyjadřuje se k návrhům školních vzdělávacích programů a k jejich následnému uskutečňování
- schvaluje výroční zprávu o činnosti školy
- schvaluje školní řád a navrhuje jeho změny
- schvaluje pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků
- podílí se na zpracování koncepčních záměrů rozvoje školy
- projednává návrh rozpočtu školy na další rok, vyjadřuje se k rozboru hospodaření a navrhuje opatření ke zlepšení hospodaření
- projednává inspekční zprávy České školní inspekce
- podává podněty a oznámení řediteli školy, zřizovateli, orgánům vykonávajícím státní správu ve školství a dalším orgánům státní správy
Speciálně pedagogické centrum
Speciálně pedagogické centrum (SPC) poskytuje podporu při vzdělávání dětem, žákům a studentům s převažujícím tělesným (motorickým) postižením, jejich rodičům a pedagogům v rámci Jihočeského kraje. Odborný tým tvoří speciální pedagogové a psycholog SPC, kteří provádí diagnostickou, poradenskou, terapeutickou a metodickou činnost. SPC spolupracuje s pracovníky Nestátního zdravotnického zařízení při centru ARPIDA a Ranou péčí centra ARPIDA.
Klientům s jiným typem zdravotního postižení poskytujeme konzultace a následně doporučujeme vhodná poradenská zařízení (SPC, PPP). V případě, že klient z důvodu svého znevýhodnění potřebuje podporu více školských poradenských zařízení (ŠPZ), naše SPC spolupracuje se všemi poradenskými zařízeními v Jihočeském kraji (SPC, PPP), případně na podnět jiného školského poradenského zařízení může být naše SPC spolupracujícím zařízením. Při změně povahy převažujících obtíží klienta, může dojít k převzetí do péče jiného ŠPZ pro optimální nastavení podpůrných opatření.
Odborný tým
Speciální pedagog v rámci speciálně pedagogického poradenství nabízí tyto služby:
- pomoc rodičům s orientací ve školském a poradenském systému
- speciálně pedagogická diagnostika a poradenství
- vypracování doporučení a doporučujících posouzení pro rodiče a školy (MŠ, ZŠ, SŠ, VOŠ)
- vypracování posudků k uzpůsobení podmínek přijímání ke vzdělávání a ukončování vzdělávání (jednotná přijímací zkouška, přijímací zkouška, závěrečná zkouška, maturitní zkouška, absolutorium)
- pomoc při integraci, metodické vedení pedagogických pracovníků škol a odborná pomoc při tvorbě individuálního vzdělávacího plánu
- podpora všestranného rozvoje dítěte
- posouzení školní zralosti, poradenství ohledně podnětnosti vývoje dětí
- včasná intervence pro děti do 3 let (metodika W. Strassmeiera)
- alternativní komunikace (VOKS), tyflopedická péče
- poradenství při výběru didaktických pomůcek
- kariérové poradenství u žáků
Psycholog v rámci psychologického poradenství nabízí tyto služby:
- komplexní psychologická diagnostika, speciálně pedagogické vyšetření, vypracování zpráv a doporučení pro rodiče a školy (MŠ, ZŠ, SŠ)
- psychologické poradenství, intervence při výchovných a výukových potížích dětí, žáků a studentů
- metodické vedení pedagogických pracovníků na základě doporučení k integraci žáků, odborná pomoc při tvorbě individuálního vzdělávacího plánu
- poradenství při výběru didaktických pomůcek
- posouzení školní zralosti, poradenství ohledně podnětnosti vývoje dětí
- prevence výchovných a výukových potíží, vedení žáků
- kariérové poradenství u žáků
- pomoc rodičům s orientací ve školském a poradenském systému
SPC spolupracuje se sociálním pracovníkem centra ARPIDA, který nabízí především sociálně právní poradenství:
- poradenství s dávkami sociální pomoci a sociální podpory
- pomoc při vyřizování příspěvku na péči.
- doporučení, výběr a možnosti financování kompenzačních pomůcek
V případě, že klient z důvodu svého znevýhodnění potřebuje podporu více školských poradenských zařízení, SPC spolupracuje se všemi poradenskými zařízeními regionu (SPC, PPP).
Pokud máte zájem o služby SPC, kontaktujte nás, prosím, na uvedených telefonních číslech nebo e-mailem.
Jak zažádat o službu
U nezletilých klientů o službu žádá zákonný zástupce, zletilý klient žádá o službu sám.
Zaregistrovat žádost o službu lze:
– telefonicky na telefonních číslech pracovníků centra, e-mailem (viz. Kontakty)
– osobně v SPC vyplněním „Žádosti o poradenskou službu“
Přílohou žádosti je vyplnění „Informovaného souhlasu“, který se vyplňuje v SPC před poskytnutím poradenské služby.
Konkrétní termín poradenské služby je klientům sdělen telefonicky nebo osobně v SPC
Co s sebou přinést k vyšetření v SPC
- lékařské zprávy od odborných lékařů, kteří mají klienta v péči (neurolog, ortoped, klinický logoped, psychiatr, oční lékař, ORL, foniatr, alergolog apod.), zpráva nejaktuálnějšího data
- zprávy z případného dalšího poradenského zařízení, kde je klient v péči (zpráva psychologa, doporučující posouzení speciálního pedagoga, Doporučení ŠPZ pro školu apod.)
- psací a rýsovací potřeby, které běžně klient používá při vyučování, nejlépe celý penál
- aktuální školní sešity
- „Sdělení školy“(v případě vzdělávání v běžné škole), formulář pod záložkou „Ke stažení“
Pracovní doba SPC pro klienty
Konzultaci v SPC je potřebné předem domluvit.
8:00 – 13:00 – vyšetření, individuální činnosti
13:00 – 15:00 – konzultace pondělí – čtvrtek
13:00 – 14:00 – konzultace pátek
Mgr. et Mgr. Tereza Holubová – pondělí – středa
V jiném, než výše uvedeném časovém rozmezí, lze služby poskytnout na základě domluvy s příslušným pracovníkem SPC.
Informace o vyšetření
- Cílovou skupinou našeho SPC jsou děti, žáci a studenti s převažujícím tělesným postižením, popřípadě převažujícím tělesným postižením v kombinaci s mentálním opožděním z rodin, z běžných a speciálních škol Jihočeského kraje. Klientům s jiným typem zdravotního postižení poskytujeme konzultace a následně doporučujeme vhodná poradenská zařízení (SPC, PPP).
- V případě, že klient z důvodu svého znevýhodnění potřebuje podporu více školských poradenských zařízení, SPC spolupracuje se všemi poradenskými zařízeními regionu (SPC, PPP), případně na podnět jiného školského poradenského zařízení může být naše SPC spolupracujícím zařízením.
- Při změně povahy převažujících obtíží klienta, může dojít k převzetí do péče jiného ŠPZ pro optimální nastavení podpůrných opatření.
- Doba, kterou stráví klienti v SPC, se liší podle řešené problematiky. Komplexní psychologické nebo speciálně pedagogické vyšetření trvá zhruba tři až čtyři hodiny a provádí se pouze v dopoledních hodinách.
- Konkrétní průběh a obsah poskytované služby je vždy dohodnut v úvodním rozhovoru s odborným pracovníkem. Služba probíhá na základě informovaného souhlasu klienta/zákonného zástupce.
- Po ukončení diagnostiky je zákonný zástupce nebo zletilý klient informován o průběhu a závěrech, je navržen další postup v rámci informovaného souhlasu na konci služby.
- Výstupem z vyšetření je zpráva obsahující závěry vyšetření a doporučení obsahující opatření pro vzdělávání na základě posouzení speciálních vzdělávacích potřeb dítěte, žáka, studenta.
Školní jídelna
Školní družina
Test textu – družina