Speciálně pedagogické centrum (SPC) poskytuje podporu při vzdělávání dětem, žákům a studentům s převažujícím tělesným (motorickým) postižením, jejich rodičům a pedagogům v rámci Jihočeského kraje. Odborný tým tvoří speciální pedagogové a psycholog SPC, kteří provádí diagnostickou, poradenskou, terapeutickou a metodickou činnost. SPC spolupracuje s pracovníky Nestátního zdravotnického zařízení při centru ARPIDA a Ranou péčí centra ARPIDA.
Klientům s jiným typem zdravotního postižení poskytujeme konzultace a následně doporučujeme vhodná poradenská zařízení (SPC, PPP). V případě, že klient z důvodu svého znevýhodnění potřebuje podporu více školských poradenských zařízení (ŠPZ), naše SPC spolupracuje se všemi poradenskými zařízeními v Jihočeském kraji (SPC, PPP), případně na podnět jiného školského poradenského zařízení může být naše SPC spolupracujícím zařízením. Při změně povahy převažujících obtíží klienta, může dojít k převzetí do péče jiného ŠPZ pro optimální nastavení podpůrných opatření.
Odborný tým
Speciální pedagog v rámci speciálně pedagogického poradenství nabízí tyto služby:
- pomoc rodičům s orientací ve školském a poradenském systému
- speciálně pedagogická diagnostika a poradenství
- vypracování doporučení a doporučujících posouzení pro rodiče a školy (MŠ, ZŠ, SŠ, VOŠ)
- vypracování posudků k uzpůsobení podmínek přijímání ke vzdělávání a ukončování vzdělávání (jednotná přijímací zkouška, přijímací zkouška, závěrečná zkouška, maturitní zkouška, absolutorium)
- pomoc při integraci, metodické vedení pedagogických pracovníků škol a odborná pomoc při tvorbě individuálního vzdělávacího plánu
- podpora všestranného rozvoje dítěte
- posouzení školní zralosti, poradenství ohledně podnětnosti vývoje dětí
- včasná intervence pro děti do 3 let (metodika W. Strassmeiera)
- alternativní komunikace (VOKS), tyflopedická péče
- poradenství při výběru didaktických pomůcek
- kariérové poradenství u žáků
Psycholog v rámci psychologického poradenství nabízí tyto služby:
- komplexní psychologická diagnostika, speciálně pedagogické vyšetření, vypracování zpráv a doporučení pro rodiče a školy (MŠ, ZŠ, SŠ)
- psychologické poradenství, intervence při výchovných a výukových potížích dětí, žáků a studentů
- metodické vedení pedagogických pracovníků na základě doporučení k integraci žáků, odborná pomoc při tvorbě individuálního vzdělávacího plánu
- poradenství při výběru didaktických pomůcek
- posouzení školní zralosti, poradenství ohledně podnětnosti vývoje dětí
- prevence výchovných a výukových potíží, vedení žáků
- kariérové poradenství u žáků
- pomoc rodičům s orientací ve školském a poradenském systému
SPC spolupracuje se sociálním pracovníkem centra ARPIDA, který nabízí především sociálně právní poradenství:
- poradenství s dávkami sociální pomoci a sociální podpory
- pomoc při vyřizování příspěvku na péči.
- doporučení, výběr a možnosti financování kompenzačních pomůcek
V případě, že klient z důvodu svého znevýhodnění potřebuje podporu více školských poradenských zařízení, SPC spolupracuje se všemi poradenskými zařízeními regionu (SPC, PPP).
Pokud máte zájem o služby SPC, kontaktujte nás, prosím, na uvedených telefonních číslech nebo e-mailem.
Jak zažádat o službu
U nezletilých klientů o službu žádá zákonný zástupce, zletilý klient žádá o službu sám.
Zaregistrovat žádost o službu lze:
– telefonicky na telefonních číslech pracovníků centra, e-mailem (viz. Kontakty)
– osobně v SPC vyplněním „Žádosti o poradenskou službu“
Přílohou žádosti je vyplnění „Informovaného souhlasu“, který se vyplňuje v SPC před poskytnutím poradenské služby.
Konkrétní termín poradenské služby je klientům sdělen telefonicky nebo osobně v SPC
Co s sebou přinést k vyšetření v SPC
- lékařské zprávy od odborných lékařů, kteří mají klienta v péči (neurolog, ortoped, klinický logoped, psychiatr, oční lékař, ORL, foniatr, alergolog apod.), zpráva nejaktuálnějšího data
- zprávy z případného dalšího poradenského zařízení, kde je klient v péči (zpráva psychologa, doporučující posouzení speciálního pedagoga, Doporučení ŠPZ pro školu apod.)
- psací a rýsovací potřeby, které běžně klient používá při vyučování, nejlépe celý penál
- aktuální školní sešity
- „Sdělení školy“(v případě vzdělávání v běžné škole), formulář pod záložkou „Ke stažení“
Pracovní doba SPC pro klienty
Konzultaci v SPC je potřebné předem domluvit.
8:00 – 13:00 – vyšetření, individuální činnosti
13:00 – 15:00 – konzultace pondělí – čtvrtek
13:00 – 14:00 – konzultace pátek
Mgr. et Mgr. Tereza Holubová – pondělí – středa
V jiném, než výše uvedeném časovém rozmezí, lze služby poskytnout na základě domluvy s příslušným pracovníkem SPC.
Informace o vyšetření
- Cílovou skupinou našeho SPC jsou děti, žáci a studenti s převažujícím tělesným postižením, popřípadě převažujícím tělesným postižením v kombinaci s mentálním opožděním z rodin, z běžných a speciálních škol Jihočeského kraje. Klientům s jiným typem zdravotního postižení poskytujeme konzultace a následně doporučujeme vhodná poradenská zařízení (SPC, PPP).
- V případě, že klient z důvodu svého znevýhodnění potřebuje podporu více školských poradenských zařízení, SPC spolupracuje se všemi poradenskými zařízeními regionu (SPC, PPP), případně na podnět jiného školského poradenského zařízení může být naše SPC spolupracujícím zařízením.
- Při změně povahy převažujících obtíží klienta, může dojít k převzetí do péče jiného ŠPZ pro optimální nastavení podpůrných opatření.
- Doba, kterou stráví klienti v SPC, se liší podle řešené problematiky. Komplexní psychologické nebo speciálně pedagogické vyšetření trvá zhruba tři až čtyři hodiny a provádí se pouze v dopoledních hodinách.
- Konkrétní průběh a obsah poskytované služby je vždy dohodnut v úvodním rozhovoru s odborným pracovníkem. Služba probíhá na základě informovaného souhlasu klienta/zákonného zástupce.
- Po ukončení diagnostiky je zákonný zástupce nebo zletilý klient informován o průběhu a závěrech, je navržen další postup v rámci informovaného souhlasu na konci služby.
- Výstupem z vyšetření je zpráva obsahující závěry vyšetření a doporučení obsahující opatření pro vzdělávání na základě posouzení speciálních vzdělávacích potřeb dítěte, žáka, studenta.