Základní vzdělávání

Základní škola pro tělesně postižené (ZŠ)

  • je určena pro žáky s tělesným (motorickým) postižením, případně lehkým mentálním postižením
  • ve třídách je malý počet žáků, s nimiž pracuje více pedagogických pracovníků (zpravidla učitel – speciální pedagog a asistent pedagoga). K dispozici jsou též osobní asistenti
  • v souladu se školskou legislativou je pracováno dle ŠVP (školní vzdělávací program)
  • na základě povolení MŠMT ČR má škola celkem 10 ročníků  (ŠVP umožňuje rozložit učivo 1. ročníku do dvou let)
  • Koncepce základní školy (ŠVP) respektuje tendenci integrovat žáky tohoto vzdělávacího programu v hlavním vzdělávacím proudu, tedy v běžných školách v místě jejich bydliště (inkluzivní vzdělávání). V těch případech, kde není integrace z objektivních důvodů (zdravotní stav žáka) možná, plní tento žák povinnou školní docházku i nadále v ZŠ při centru ARPIDA.
  • žákům je věnována komplexní koordinovaná péče v duchu uceleného systému rehabilitace – vedle prostředků pedagogických je zajištěna realizace prostředků sociálních, léčebných (zejména LTV, ergoterapie, hydroterapie, atp.) a pracovních.

Základní škola speciální (ZŠS), Díl I, Díl II.

  • je určena pro žáky s tělesným (motorickým), resp. s kombinovaným postižením
  • rehabilitační vzdělávací program je určen pro žáky s těžkým kombinovaným postižením, s mentálními dispozicemi v rámci pásma těžké mentální retardace
  • ve třídách je malý počet žáků, s nimiž pracuje více pedagogických pracovníků (zpravidla učitel – speciální pedagog a asistent pedagoga). K dispozici jsou též osobní asistenti
  • škola má v souladu se školskou legislativou deset ročníků
  • žákům je věnována komplexní koordinovaná péče v duchu uceleného systému rehabilitace – vedle prostředků pedagogických je zajištěna realizace prostředků sociálních (např. osobní asistence), léčebných (zejména LTV, ergoterapie, hydroterapie, atp.) a pracovních.

Třída přípravného stupně základní školy speciální

  • třída přípravného stupně ZŠS je určena pro děti s tělesným (motorickým) a kombinovaným postižením, které se připravují pro vzdělávání dle vzdělávacího programu základní školy speciální a dle rehabilitačního vzdělávacího programu základní školy speciální (středně těžké a těžké mentální postižení)
  • je určen pro děti od 5 let věku, má celkem 3 ročníky a nezapočítává se do plnění povinné školní docházky
  • v přípravném stupni je pracováno s malým počtem dětí, s nimiž vždy pracuje více pedagogických pracovníků (zpravidla učitel – speciální pedagog a asistent pedagoga). K dispozici jsou též osobní asistenti
  • dětem je věnována individuální koordinovaná péče v duchu uceleného systému rehabilitace – vedle prostředků pedagogických je zajištěna realizace prostředků sociálních (např. osobní asistence) a léčebných (zejména LTV, ergoterapie, péče klinického logopeda, hydroterapie, atp.).