Osobní asistence

Posláním osobní asistence je umožnit dětem, mladistvým a dospělým lidem s tělesným, mentálním nebo kombinovaným postižením v jejich přirozeném prostředí zapojení do vzdělávacích, terapeutických a aktivizačních činností a rozvíjení vlastních schopností, dovedností a kompetencí. Osobní asistence podporuje uživatele v začleňování do přirozeného sociálního prostředí a zvyšování jeho soběstačnosti a samostatnosti. Těžištěm služby osobní asistence je pomoc při přesunech, mobilitě, při zvládání úkonů péče o vlastní osobu, v zajištění osobní hygieny uživatelů a v dalších činnostech, které uživatel potřebuje v jeho přirozeném sociálním prostředí, v průběhu realizace vzdělávacích, terapeutických a aktivizačních činností v centru Arpida nebo v rámci realizace projektu Spolu do života.
Cílová skupina: děti, mládež a dospělí s tělesným, mentálním nebo kombinovaným postižením ve věku od 5 do 50 let.
Služba osobní asistence v rámci projektu Spolu do života je poskytována osobám s tělesným, mentálním nebo kombinovaným postižením ve věku 18-50 let, které
- s ohledem na míru svého zdravotního postižení nehledají pracovní uplatnění, zaměstnání nebo ambulantní skupinovou formu služby sociální péče,
- chtějí ale individuálně, pravidelně a dlouhodobě využívat své dovednosti a schopnosti v běžném, přirozeném, pracovním prostředí, cítit se proto užiteční a respektovaní, mít zároveň v tomto prostředí interakci, kontakty a přirozené sociální vztahy,
- tuto motivaci prokazují přiměřeným (časovým a pravidelným) rozsahem zapojení a aktivním (ne-pasivním, ne-odmítavým) přístupem a postojem,
- a potřebují k realizaci takového zapojení zvýšenou pomoc osobního asistenta v soběstačnosti, sebeobsluze, mobilitě a komunikaci.
Služba nemůže být poskytována osobám s verbálně nebo fyzicky agresivním chováním a závažným duševním onemocněním.
Cíle služby:
- pomoci uživateli služby zapojit se v maximální možné míře do společenských, vzdělávacích, terapeutických i pracovních aktivit,
- pomoci uživateli služby zvýšit míru jeho samostatnosti a nezávislosti,
- pomoci uživateli služby začlenit se do jeho přirozeného sociálního prostředí a do života komunity,
- pomoci uživateli služby navázat a rozvíjet kontakty se společenským prostředím.
Forma poskytování sociální služby:
Služba osobní asistence je poskytována terénní formou.
Místo poskytování sociální služby:
Služba je poskytována v přirozeném prostředí uživatele na území města České Budějovice, výjimečně i na území bezprostředně přilehlých obcí dostupných systémem MHD města České Budějovice (včetně pomoci při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu a zajištění osobní hygieny uživatelů v průběhu realizace vzdělávacích, terapeutických a aktivizačních činností v centru Arpida).
Čas poskytování sociální služby:
Poskytování sociální služby je zajištěno v pracovních dnech pondělí – pátek od 7.00 hod. – 22.00 hod. po celý kalendářní rok (s výjimkou přerušení poskytování sociální služby z technických důvodů).
Úhrada za sociální službu:
Služba osobní asistence je poskytována s úhradou uživatele služby. Ta zahrnuje úhradu za rozsah času poskytnutí osobní asistence (sazba za 1 hod.). Výše úhrady a cena za případné fakultativní služby se řídí platným ceníkem těchto služeb viz níže.
Bližší informace Vám poskytnou:
Mgr. Jaromír Novák
Sociální rehabilitace

Poslání:
Podporujeme rozvoj sociálních dovedností, samostatný, nezávislý a soběstačný způsob života osob se zdravotním postižením uprostřed běžné společnosti.
Cílová skupina:
Sociální rehabilitace je poskytována osobám s tělesným, lehkým až středně těžkým mentálním nebo kombinovaným postižením ve věku 7-50 let, které:
- jsou motivované k získávání funkčních a sociálních dovedností, zvyšování soběstačnosti, rozvoji sebeobsluhy a dosažení dalších cílů sociální rehabilitace,
- jsou připravené poskytnutou podporu a získané dovednosti využívat v běžném životě ve svém přirozeném sociálním prostředí.
Služba nemůže být poskytována osobám s verbálně nebo fyzicky agresivním chováním a závažným duševním onemocněním.
Cíle:
Uživatel služby
- získá, udržuje a rozvíjí své funkční a sociální dovednosti a sebeobsluhu.
- je v maximální možné míře samostatný, nezávislý a soběstačný, umí se se rozhodovat, je odpovědný, chápe a naplňuje své povinnosti a svá práva.
- se účastní společenských, kulturních, vzdělávacích a sportovních akcí a aktivit, smysluplně využívá svůj volný čas a začleňuje se do běžného života vrstevníků a komunity.
Realizace služby dle zákona o sociálních službách:
V rámci sociální rehabilitace zajišťuje centrum Arpida, o.s. v souladu se zákonem o sociálních službách tyto základní činnosti:
- nácvik dovedností pro zvládání péče o vlastní osobu, vedení k soběstačnosti a k dalším činnostem směřujícím k sociálnímu začleňování,
- zprostředkování kontaktu se společenským prostředím,
- výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti,
- pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí.
Popis sociální služby:
Podpora je realizována individuálně nebo ve skupině 2 – 5 uživatelů.
Služba je koncipována jako dlouhodobá a pravidelná podpora samostatnosti, nezávislosti a soběstačnosti uživatele služby prostřednictvím nácviku a uskutečňování běžných, pro samostatný život nezbytných činností, rozvojem a posilováním schopností, dovedností a návyků uživatele, a to s ohledem na schopnosti, přání a dlouhodobé cíle uživatelů služby specifikované v „Individuálním plánu spolupráce“. Zahrnuje zejména:
Individuální nácvik:nácvik soběstačnosti, sebeobsluhy a samostatnosti, potřebných dovedností a schopností pro zvládání péče o vlastní osobu a kontakt se společenským prostředím, rozdělen do tří ucelených tematických cílů (Bezpečně se pohybuji po městě; Poradím si v domácnosti; Umím se správně chovat a mluvit s ostatními);
Trivium: aktivizace a upevňování získaných dovedností;
Průvodce: podpora a informace uživatelům (včetně uživatelů ve věku od 7 do 18 let) při zajištění získávání rehabilitačních a kompenzačních pomůcek, zprostředkování návazných (zdravotních, rehabilitačních, vzdělávacích a sociálních) služeb;
Samostatné bydlení: individuálně sestavená podpora uživatele v jeho možnostech, schopnostech a dovednostech umožňující v dospělosti bydlení bez rodičů (vice ZDE);
Vztahy a intimita: vyžádaná, profesionální a odborná podpora uživatelů (a rodičů) v oblasti vztahů a sexuality ve formě poradenství, osvěty nebo intervence.
Přirozenou součástí poskytování sociální služby je také tzv. „návazná podpora“ klienta, která ho s ohledem na jeho individuální potřeby, možnosti a přání motivuje a podporuje ve využívání sociálních služeb, aktivit a dalších příležitostí zvyšujících míru sociální a pracovní integrace mimo působnost nebo v rámci komplexu poskytovaných služeb a aktivit centra Arpida.
Sociální rehabilitace spolupracuje s Praktickou školou jednoletou a dvouletou v centru ARPIDA na realizaci tzv. “Tranzitního programu” určeného pro žáky posledních ročníků školy. Program je podporuje v přechodu mezi školou a dalším dospělým životem (mimo centrum ARPIDA). Jedním z možných výsledků programu může být například i účast uživatele v projektu Spolu do života.
Náplň činností uživatelů sociální rehabilitace:
- nácvik péče o domácnost (příprava pokrmů, úklid domácnosti, nácvik nakupování – hospodaření s penězi, učení hodnoty peněz, nácvik obsluhy běžných zařízení a domácích spotřebičů, péče o oděvy, praní ložního a osobního prádla, žehlení, chod kuchyně, vaření, atp.),
- nácvik dovedností pro zvládání péče o vlastní osobu (hygiena, oblékání atp.),
- nácvik samostatného pohybu (orientace ve vnitřním i venkovním prostoru, nácvik schopnosti využívat dopravní prostředky),
- nácvik vyřizování osobních a úředních záležitostí (úřad, pošta, lékař, telefonování atp.),
- nácvik způsobu chování v běžných sociálních situacích,
- nácvik komunikačních dovedností,
- nácvik obsluhy a využívání rehabilitačních a kompenzačních pomůcek,
- nácvik počítačové gramotnosti (email, internet, FB),
- udržování a rozvíjení bazálních vědomostí a dovedností (čtení, psaní, počítání, všeobecný přehled),
- podpora při hledání pracovního uplatnění,
- podpora při vyhledávání a využití příležitostí pro pracovní uplatnění a samostatné bydlení,
- účast na kulturních, sportovních a vzdělávacích akcích v centru ARPIDA, návštěva kulturních akcí a realizace aktivizačních činností mimo centrum ARPIDA (kino, divadlo, koncert, výstava, kavárna),
- realizace aktivizačních činností (výtvarné, hudební, dramatické, rukodělné),
- možnost poradenství týkající se bezbariérových úprav prostředí, podávání informací o možnostech získávání a výběru rehabilitačních a kompenzačních pomůcek, včetně testování a doporučení jejich vhodnosti.
Forma poskytování sociální služby:
Služba sociální rehabilitace je v centru Arpida poskytována ambulantní a terénní formou.
Místo poskytování sociální služby:
Služba je ambulantně poskytována v prostorech centra Arpida, U Hvízdala 9, České Budějovice. Pro potřeby sociální rehabilitace je vyčleněno: pracovna s bezbariérovou kuchyňskou linkou a PC, pracovna s PC, koupelna s bezbariérovou úpravou, cvičný byt o velikosti 48 m2 s bezbariérovou koupelnou, kuchyní, ložnicí a obývacím pokojem (cvičný byt je na adrese M. Horákové 74, České Budějovice). Dále je k dispozici další cvičná kuchyně v centru ARPIDA a 2 sdílené pracovny.
Pro potřeby nácviku dovedností v reálném prostředí (město, domácnost, úřad apod.) je využívána terénní forma sociální služby. Územní působnost služby je určena na území města České Budějovice (výjimečně i na území bezprostředně přilehlých obcí dostupných systémem MHD města České Budějovice).
Čas poskytování sociální služby:
Poskytování sociální služby je zajištěno v ambulantní formě v pracovních dnech pondělí – pátek od 7.00 hod. do 16.00 hod. po celý kalendářní rok (s výjimkou přerušení poskytování sociální služby z technických důvodů), v terénní formě pondělí – pátek od 7:00 hod. do 15:30 hod.
Úhrada za sociální službu:
Služba sociální rehabilitace je poskytována bez úhrady s výjimkou stravování a fakultativních služeb. Ceny za stravování a fakultativní služby se řídí platným sazebníkem těchto služeb, viz www.arpida.cz.
Bližší informace Vám poskytnou:
Sociálně terapeutické dílny

Centrum ARPIDA poskytuje sociální službu Sociálně terapeutické dílny, a to v období od 1.1.2023 do 31.12.2025 v rámci realizace projektu „Podpora sociálních služeb v Jihočeském kraji VI“, registrační číslo CZ.03.2.01/0.0/22_003/0000174. Tento projekt byl schválen usnesením Zastupitelstva kraje č. 405/2022/ZK-23 v rámci Operačního programu Zaměstnanost plus. Celková výše dotace na celé období realizace činí 8 186 400,- Kč. Cílem projektu je zajistit dostupnost a rozvoj vybraných druhů sociálních služeb na území Jihočeského kraje. Za pomoci finančního příspěvku z Evropského sociálního fondu budou tak podpořeny osoby se zdravotním postižením. Více informací na http://ip.kraj-jihocesky.cz/
Informační leták o službě zde.
Poslání:
Podporujeme rozvoj pracovních dovedností a běžný způsob života dospělých osob se zdravotním postižením.
Komu je služba určena:
Služba je poskytována osobám s tělesným, lehkým až středně těžkým mentálním nebo kombinovaným postižením ve věku 18-50 let, které
- jsou motivované k získávání, udržování a rozvoji pracovních návyků a dovedností a dosažení dalších cílů sociální služby,
- jsou schopny v přiměřeném rozsahu zapojení do pracovních činností a spolupráce v kolektivu,
- jsou v potřebné míře soběstačné a samostatné bez nutnosti přijímání významných technických, prostorových, organizačních a personálních omezení a režimových opatření v místě poskytování sociální služby,
nebo existuje oprávněný předpoklad, že výše uvedenou charakteristiku mohou naplnit v průběhu adaptačního období poskytování sociální služby.
Služba nemůže být poskytována osobám s verbálně nebo fyzicky agresivním chováním a závažným duševním onemocněním.
Cíle služby:
Uživatel služby
- získá, udržuje a rozvíjí své pracovní návyky a dovednosti a profesní kvalifikaci.
- má dostatek příležitostí zapojit se do vhodných a různorodých pracovních činností.
- se účastní práce také v běžném nebo přizpůsobeném pracovním provozu mimo prostor centra Arpida.
- se cítí užitečný a potřebný, má možnost poznat výsledky své práce a využít je.
- je v maximální možné míře samostatný a soběstačný, umí se se rozhodovat, je odpovědný, chápe a naplňuje své povinnosti a svá práva.
- má příležitosti a je podporován a motivován k vhodnému a účelnému pracovnímu začlenění na běžný nebo chráněný trh práce.
- se účastní společenských, kulturních, vzdělávacích a sportovních akcí a aktivit, smysluplně využívá svůj volný čas a začleňuje se do běžného života vrstevníků a komunity.
Popis sociální služby:
Služba je koncipována jako dlouhodobá a pravidelná podpora vytváření, obnovy, udržování a zdokonalování pracovních návyků a dovedností prostřednictvím sociálně pracovní terapie, a to s ohledem na schopnosti, přání a dlouhodobé cíle uživatelů služby specifikované v „Individuálním plánu spolupráce“. Součástí služby je také nácvik a zvládání péče o vlastní osobu, soběstačnost, udržování osobní hygieny, pozornost je věnována rozvíjení schopností uživatelů v oblasti kognitivní, senzorické, motorické a sociální.
Přirozenou součástí poskytování sociální služby je také tzv. „návazná podpora“ klienta, která ho s ohledem na jeho individuální potřeby, možnosti a přání motivuje a podporuje ve využívání sociálních služeb, aktivit a dalších příležitostí zvyšujících míru sociální a pracovní integrace mimo působnost nebo v rámci komplexu poskytovaných služeb a aktivit centra Arpida.
Náplň činností uživatelů sociálně terapeutických dílen:
- nácvik a provádění zahradnických prací (péče o květiny v atriu, péče, údržba a úprava zeleně, sečení a hrabání trávy, ošetřování dřevin a květin v areálu centra ARPIDA),
- nácvik a provádění pomocných práce v areálu hipoterapie – pomocné práce (pomoc při péči o koně, údržba hipodromu a okolí areálu stájí, drobné úklidy atp.),
- nácvik a provádění úklidových prací (vysávání koberce u vchodu do centra ARPIDA, odklízení sněhu, pomoc s udržováním pořádku v okolí),
- nácvik a provádění pomocných prací při úpravě a udržování vnitřních i vnějších prostor areálu centra ARPIDA a sociálně terapeutických dílen (drobné údržbářské a opravárenské práce, pomoc při přípravě společenských a kulturních akcí pořádaných centrem ARPIDA), včetně „vlastních projektů uživatelů“ (výsadba skalky, tvorba betlému, péče o kompost, pěstování česneku apod.),
- nácvik a provádění pomocných prací v prádelně centra Arpida (věšení prádla, žehlení, roznesení čistého prádla, drobné úklidy atp.),
- nácvik a provádění pomocných prací při zajištění zdravotnických terapií v centru Arpida (např. vodoléčba),
- nácvik a provádění drobných kompletačních a rukodělných činností,
- nácvik a provádění pracovních činností v potravinářství (pečení, vaření, příprava studených pokrmů),
- nácvik a provádění pracovních činností v prostředí „běžných“ firem, organizací a institucí (např. kavárna Horká vana, dílna na rozebírání elektrospotřebičů a součástek 1. sociálního družstva Vlna),
- účast na kulturních, sportovních a vzdělávacích akcích v centru ARPIDA i mimo něj,
- realizace exkurzí zaměřených na pracovní činnosti na chráněném nebo otevřeném trhu práce,
- realizace motivačních, zážitkových a relaxačních programů a pobytů.
Forma poskytování sociální služby:
Služba sociálně terapeutické dílny je v centru Arpida poskytována ambulantní formou.
Místa poskytování sociální služby:
Služba je poskytována na dvou místech:
1) dílna Arpida, U Hvízdala 9, České Budějovice. Moderní areál centra je snadno dostupný prostředky osobní dopravy i městské hromadné dopravy (MHD č. 9, 14, 15 – nejbližší zastávky u centra ARPIDA jsou „U Hvízdala“ a „Vltava“ – některé spoje jsou v určitých intervalech bezbariérové – viz jízdní řády MHD). Služby sociálně terapeutické dílny jsou realizovány v moderním bezbariérovém objektu centra ARPIDA – vytvořená víceúčelová společenská místnost s PC, šatnou, sociálním zařízením a kuchyňkou. Odborné činnosti jsou poskytovány v pracovnách odborných zaměstnanců centra Arpida.
2) dílna Hirzova, Hirzova 10, České Budějovice. Nebytový bezbariérový prostor o celkové výměře 50 m2 se zázemím (WC, koupelna) členěný do 2 průchozích místností se samostatnými vchody. Dostupný prostředky osobní dopravy i městské hromadné dopravy (MHD č. 9, 14, 15, 5 – nejbližší zastávky „U Výměníku“ a „Vltava střed“.
Čas poskytování sociální služby:
- v dílně Hirzova pondělí až pátek od 7:00 do 12:30 hod.
- v dílně Arpida pondělí až čtvrtek od 7.00 do 15.30 hod. a v pátek od 7:00 do 13:00 hod.
Úhrada za sociální službu:
Služby sociálně terapeutických dílen jsou poskytovány bez úhrady s výjimkou stravování a fakultativních služeb (doprava, využití bazénu, zajištění individuální pomoci při zvládání úkonů péče o vlastní osobu). Ceny za stravování a fakultativní služby se řídí platným sazebníkem těchto služeb, viz www.arpida.cz.
Bližší informace Vám poskytnou:
Odlehčovací služby
Odlehčovací služby poskytované v centru ARPIDA a Alzheimercentru CB jsou zaměřeny na podporu rodin a jednotlivců pečujících o osoby se zdravotním postižením. Služba je určena osobám ve věku od 7 do 50 let s tělesným, mentálním nebo kombinovaným postižením, které žijí v přirozeném sociálním prostředí na území Jihočeského kraje. Cílem služby je poskytnout pečujícím osobám nezbytný odpočinek a čas na vyřízení osobních záležitostí prostřednictvím dočasného převzetí péče o jejich blízké. Služba zahrnuje pomoc při zvládání běžných úkonů, osobní hygieně, stravování, ubytování, sociálně terapeutické činnosti a další podpůrné aktivity, které zohledňují individuální potřeby uživatele.
Popis realizace služby
První kontakt se zájemci o odlehčovací službu probíhá telefonicky, písemně nebo osobně a je vždy iniciován zájemcem. Na základě žádosti je domluvena první konzultace, která se zpravidla uskutečňuje v centru ARPIDA. Konzultace je zaměřená na seznámení s průběhem poskytování odlehčovací služby, sepsání žádosti, podpisu smlouvy a na zjištění potřeb uživatele a sociální situace rodiny. Cílem je poskytnout našim uživatelům potřebnou míru podpory a zároveň umožnit pečujícím osobám dostatečný odpočinek.
Kapacita služby: 3 lůžka.
Místo poskytování služby: Bezbariérový byt v Alzheimer Home CB (Husova třída 1651, 370 01, České Budějovice). Při specifických denních aktivitách v průběhu poskytování služby nebo při využívání odborných terapií během pobytu, je místem poskytování centrum ARPIDA, U Hvízdala 9, České Budějovice.
Stravování uživatelů: Zajištěno prostřednictvím kuchyně a jídelny Alzheimer Home CB.
Zdravotní péče: Zdravotnické úkony pro naše uživatele odlehčovacích služeb, mezi které spadá podávání léků, zajišťuje poskytovatel domácí zdravotní péče v Alzheimer Home, jedná se o společnost Ambulance Penta s.r.o. ze skupiny PentaHospitals, která podávání léků realizuje. Krátký popis postupu pro zajištění zdravotní péče.
1. Obraťte se na ošetřujícího lékaře se žádostí o vystavení DP poukazu na podávání léků. 2. vyplňte a podepište dohodu o spolupráci s AH. 3. pročtěte si práva a povinnosti s tím spojené. 4. s dostatečným časovým předstihem k rukám zdravotnického personálu AH.
Podrobný postup najdete v příloze pod textem s názvem Postup zajištění zdravotní péče.
Délka pobytu: Od jednoho dne, obvykle 3–7 dnů.
Výše úhrady: Dle aktuálního ceníku úhrad, individuální kalkulace a potřeby rozsahu úkonů péče.
Bližší informace Vám poskytnou:
Návazná podpora
Denní stacionář

Denní stacionář pro osoby s tělesným a mentálním postižením
Posláním denního stacionáře je nabídnout lidem se zdravotním postižením akceptující a bezpečný prostor pro prožívání důstojného a plnoprávného života a rozvíjení jejich schopností a dovedností bez přerušení kontaktu s rodinou.
Poskytování této služby je realizováno v souladu se Zákonem o sociálních službách č. 108/2006 Sb. a zajištuje tyto základní činnosti – pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu, pomoc při osobní hygieně, poskytnutí stravy; výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti; zprostředkování kontaktu se společenským prostředím, sociálně terapeutické činnosti.
Přirozenou součástí poskytování sociální služby je také tzv. „návazná podpora“ klienta, která ho s ohledem na jeho individuální potřeby, možnosti a přání motivuje a podporuje ve využívání sociálních služeb, aktivit a dalších příležitostí zvyšujících míru sociální a pracovní integrace mimo působnost nebo v rámci komplexu poskytovaných služeb a aktivit centra ARPIDA.
Uživatelům služeb denního stacionáře je věnována individuální koordinovaná péče v duchu uceleného systému rehabilitace – vedle prostředků sociálních je zajištěna realizace prostředků pedagogických a léčebných (zejména LTV, ergoterapie, péče klinického logopeda, hydroterapie, atp.).
Cílová skupina:
Služba je určena pro děti, mládež a dospělé lidi s kombinovaným postižením (kombinace tělesného, resp. motorického a mentálního postižení), ve věku od 6 do 50 let.
V denním stacionáři je využíván „Přístup zaměřený na člověka“, při každodenních činnostech i při individuálním plánování s uživateli vycházíme vždy z potřeb, možností a přání každého člověka. Hlavním naším cílem je, aby měli uživatelé možnost, rozhodovat si v co největší míře o svém životě za podpory rodiny a pracovníků denního stacionáře. Mezi pravidelné činnosti patří:
- relaxační a uvolňovací aktivity, pohybové aktivity (integrovaná Boccia), výtvarné a dramatické činnosti,
- zpěv a tvořivá doprovodná hra na hudební nástroje
- vaření jednoduchých pokrmů i hlavních jídel
- speciální terapie (bazální stimulace, Snoezelen koncept, canisterapie, muzikoterapie, arteterapie), zážitkové terapie – čichová, sluchová, hmatová, zraková a chuťová stimulace,
- podpora komunikačních dovedností (vyjadřování názoru a přání uživatele prostřednictvím alternativních forem komunikace),
- podpora soběstačnosti a samostatnosti (motivace a podpora k vlastnímu rozhodování),
- aktivity podporující sociální začleňování osob, návštěva kulturních, vzdělávacích, volnočasových a sportovních akcí ve městě a okolí.
Forma poskytování sociální služby:
Služba denní stacionáře je poskytována ambulantní formou.
Místo poskytování sociální služby:
Služby denního stacionáře i další návazné služby jsou poskytovány v prostorech centra ARPIDA, U Hvízdala 9, České Budějovice. Moderní areál centra je snadno dostupný prostředky osobní dopravy i městské hromadné dopravy (MHD č. 9, 14, 15 – nejbližší zastávky u centra ARPIDA jsou „U Hvízdala“ a „Vltava“ – některé spoje jsou v určitých intervalech bezbariérové – viz jízdní řády MHD). Vlastní činnosti probíhají na třech samostatných pracovištích uvnitř hlavního objektu. Součástí každého pracoviště je také vlastní vhodně prostorově i technicky vybavené sociální zařízení, (toalety, umývárny, sprchy, prostory pro přebalování klientů apod.). Odborné činnosti jsou poskytovány v pracovnách odborných zaměstnanců centra ARPIDA. K dispozici jsou kompenzační, rehabilitační, didaktické a jiné pomůcky vhodné pro uživatele s těžkým tělesným a kombinovaným postižením. Stravování je zajištěno prostřednictvím kuchyně a jídelny centra ARPIDA.
Čas poskytování sociální služby:
Poskytování sociální služby je zajištěno v pracovních dnech pondělí – pátek od 7.00 hod. – 16.00 hod. po celý kalendářní rok (s výjimkou přerušení poskytování sociální služby z technických důvodů).
Úhrada za sociální službu:
Služba denního stacionáře je poskytována s úhradou uživatele služby. Ta zahrnuje úhradu za čas pobytu v denním stacionáři (sazba za 1 hod.) a úhradu za zajištění stravy (oběda). Výše úhrady a cena případných fakultativních služeb se řídí platným ceníkem těchto služeb.
Bližší informace Vám poskytnou:
Raná péče

– je terénní sociální služba, případně doplněná o možnost ambulantní formu služby.
Nabízí komplexní podporu a odbornou pomoc rodinám s dětmi od 0-7 let.
Zaměřujeme se na děti s tělesným postižením, kombinovaným postižením, nerovnoměrným vývojem z důvodu nepříznivého zdravotního stavu (není nutné čekat na stanovení diagnózy) nebo ohroženým vývojem.
Usilujeme o podporu vývoje dítěte s ohledem na jeho individuální specifické potřeby a o zlepšení kvality života dítěte i celé rodiny.
Službu Vám poskytneme bezplatně.
Jak o službu požádat a co se bude dít dál?
První kontakt s pracovníky rané péče probíhá telefonicky, písemně nebo osobně a je vždy iniciován zájemcem o službu.
První schůzka se zájemcem o službu probíhá v sídle centra ARPIDA, kde je zájemce seznámen s realizací služby a nabídkou činnosti, které jsou v rámci služby poskytovány. Po vzájemné domluvě, jakou podporu rodina pro dítě potřebuje a podání žádosti o poskytování sociální poté její schválení, je domluvena (vstupní) konzultace v přirozeném prostředí dítěte (doma).
Na vstupní konzultaci se poradkyně rané péče se zaměřuje zejména na zjištění aktuálních dovedností a schopností dítěte a také na zmapování sociální situace rodiny.
Následné konzultace probíhají buď terénní formou (v domácnosti uživatele) nebo ambulantní formou (v sídle služby) v intervalu 4–6 týdnů s cílem, v co největší možné míře podpořit rozvoj dítěte a poskytnout tak rodině možnost sociálního začlenění.
Služby poskytované uživatelům v rámci služby rané péče
- konzultační návštěvy v rodině dítěte, případně ambulantní konzultace v sídle služby
- zhodnocení aktuální úrovně schopností a dovedností dítěte, zjišťování potřeb rodiny
- a vypracování individuálního plánu spolupráce rané péče
- poradenství a metodické vedení k podpoře psychomotorického vývoje dítěte, praktické rady pro práci a hru s dítětem
- poradenství k výběru a efektivnímu využívání vhodných metod pro komunikaci
- s dítětem (např. metoda VOKS)
- práce s konceptem Bazální stimulace, Snozelen
- doporučení optimálních stimulačních programů a technik k dosažení maximálního možného rozvoje schopností a dovedností dítěte
- doporučení, výběr a zapůjčení vhodných didaktických, stimulačních, rehabilitačních
- a kompenzačních pomůcek, hraček i odborné literatury
- zprostředkování pedagogicko-psychologického poradenství
- zprostředkování další potřebné odborné péče, kontaktů na podpůrné organizace
- a odborníky
- sociálně právní poradenství, pomoc při prosazování práv a zájmů, podpora při jednání
- s úřady, informační podpora v oblasti dávek
- asistence při vyhledání a oslovení návazné sociální služby
- podpora a pomoc při začleňování rodiny do běžného způsobu života, zprostředkování kontaktů s dalšími rodiči
- nabídka odborných přednášek, seminářů a kurzů
- setkávání rodičů a vícedenní společné pobyty.
Forma poskytování sociální služby
Služba raná péče je v centru ARPIDA poskytována terénní a ambulantní formou. Forma poskytování služby se vždy přizpůsobuje aktuálním individuálním možnostem a potřebám rodiny.
Působnost sociální služby
Oblast působnosti terénní a ambulantní formy rané péče je celý Jihočeský kraj.
Místo poskytování sociální služby
Terénní forma rané péče je poskytována individuálně v přirozeném prostředí dítěte formou individuálních konzultací přímo v rodině (v případě závažných překážek na straně uživatele a po předchozí vzájemné dohodě i na jiném vhodném místě).
Ambulantní forma rané péče je poskytována v prostorách centra ARPIDA, U Hvízdala 9, České Budějovice. Areál centra je snadno dostupný prostředky osobní dopravy i městské hromadné dopravy (MHD č. 9, 14, 15 – nejbližší zastávky u centra ARPIDA jsou „U Hvízdala“ a „Vltava“ – některé spoje jsou v určitých intervalech bezbariérové - viz jízdní řády MHD).
Služba je realizována v moderním a bezbariérovém objektu centra ARPIDA. K dispozici jsou tři pracovny s PC vybavené kompenzačními, rehabilitačními, didaktickými a jinými pomůckami vhodnými pro uživatele s tělesným (motorickým) a kombinovaným postižením.
Čas poskytování sociální služby
Poskytování sociální služby je zajištěno v pracovních dnech pondělí – pátek, terénní forma 8.00 – 16.00 hod., ambulantní forma 8.00 hod. – 12.00 hod. (mimo svátky či přerušení poskytování sociální služby z technických důvodů). Případě dle individuální domluvy mimo vyhrazené časy.
Bližší informace Vám poskytnou:
Bc. Petra Horská
Základní sociální poradenství

Základní sociální poradenství je zákonnou povinností všech poskytovatelů sociálních služeb a v souladu se zákonem 108/2006 Sb., o sociálních službách, je poskytováno zdarma. Nabízí ucelený informační servis pro potřebné osoby, nebo pro osoby pečující o potřebné osoby.

Jedná se o podání základních informací v oblasti sociální, ale i zdravotní, právní, bytové, v oblasti využívání kompenzačních pomůcek i aktivního využívání volného času.